سطح بالای قند خون چه به دیابت مبتلا باشید و چه نباشید بر شدت بیماری COVID-19 تأثیر می گذارد

24 مه 2021- محققان اعلام کردند که بالا بودن سطح قند خون بر شدت COVID-19 تأثیر می گذارد، صرف نظر از اینکه فرد به دیابت مبتلا باشد یا نباشد .این اولین مطالعه ای است که توسط یک تیم از محققان مستقر در نیویورک تاثیر هایپرگلیسمی را بر نتیجه ی سلامت COVID-19 در میان افراد سیاه پوست بررسی کرده است.

یافته های آنها نشان داد افرادی که با ویروس کرونا و سطح قند خون بالا در بیمارستان بستری شده اند، بیشتر به مراقبت در بخش مراقبتهای ویژه و یا به دستگاه کمک تنفسی نیاز دارند. بعلاوه، در این افراد احتمال بروز مشکل کلیوی یا مرگ نیز بالاتر است.

دکتر Samara Skwiersky، رزیدنت داخلی در مرکز پزشکی Downstate دردانشگاه ایالتی نیویورک(SUNY) ، گفت: بیماران COVID-19 که با افزایش قند خون به بیمارستان مراجعه می کنند، نیاز به مراقبت دقیق تر دارند، زیرا احتمالاً به درمان های تهاجمی تر نیاز دارند.

در این مطالعه بیش از 708 نفر شرکت داشتند که 89 درصد آنها سیاه پوست بودند و نیمی از آنها سابقه دیابت نوع 1 یا 2 داشتند.

محققان سطح قند خون آنها را هنگام ورود به بیمارستان بررسی کردند. دستورالعمل ها توصیه می کنند که سطح قند خون افراد دیابتی که در بیمارستان بستری می شوند، باید بین 140 تا 180 میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در دسی لیتر) حفظ شود. اما این تیم تحقیقاتی دریافت که احتمال پذیرش در ICU و نیاز به دستگاه کمک تنفسی برای افرادی با سطح خون بالاتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر، 2.4 برابر بیشتر است. همچنین احتمال مرگ در بیمارستان برای کسانی که قند خونشان بالاتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر بود، تقریباً دو برابر بیشتر بود.

دکتر Skwiersky، گفت: نتایج حاصل از مطالعه ی ما بر اهمیت نظارت منظم بر قند خون بیماران بستری شده به دلیل COVID-19، حتی بدون تشخیص قبلی دیابت، تأکید می کند.نظارت و درمان مکرر این افراد با انسولین با هدف کاهش قند خون آنها به کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر، می تواند نتایج این بیماران را بهبود بخشد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/may/high-blood-sugar-levels-impacts-covid-19-severity.html